Byt till sommardäck

I södra Sverige ser väderprognosen positiv ut vad gäller risken för att råka ut för vinterväglag. Risken kan dock finnas om det blir kallt till exempel på natten och det är risk för isbildning på vägytan. En polis är fri att själv avgöra om vinterväglag råder och således fram till den 31 mars kan man råka illa ut om man har satt på sommardäcken och ertappas med dom.

Dubbdäcken sliter onödigt mycket nu när det är barmark och framförallt slits dubben. En fördel är att dubbutsticket ökar om det är torrt ute eftersom däckslitaget då blir större än dubbslitaget och dubben kryper fram. Många års testning av dubbdäck har visat detta förhållande. Då har man bra utstick till nästa säsong förutsatt att däcken inte är alltför slitna. De bör ha minst 5 mm kvarvarande mönsterdjup för att anses som acceptabla vinterdäck.

Nu går jag ut och byter till sommardäck.

En reaktion på “Byt till sommardäck

  1. Ja, jag måste bara skriva en kommentar till det sista jag skrev. Jag bytte till sommardäck på vänstersida, men kom inte längre. Orsaken var att jag hade själv inte monterat hjulen i höstas, utan det gjorde en bilverkstad. De hade dragit åt muttrarna så fruktansvärt hårt att jag fick förlänga hjulkorset, men hade ändå stora svårigheter att få loss dem. Så får det bara inte vara. Hjulbultar/muttrar skall dras med i regel cirka 100 – 120 Nm. Jag har själv en momentnyckel när jag drar muttrarna. Eftersom min särskilda nyckel för de muttrar som är stöldsäkra gick sönder, den sprack!, blev jag stående med två vinterhjul på ena sidan av bilen och två sommarhjul på den andra. Får se hur bilverkstaden löser detta. Tur att jag inte har fått en punktering under vintern!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *