Kompletterad 31/12 1997 med länk till trafikskadediagram och vädjan till beslutsfattare
Senaste tillägg här: bl.a. om miljökatastrofen vid Hallandsåsen.
Bilrutan
nr.2 1997
Nyhetssida till trafikanternas tjänst
från VETA, en ideell förening
för deltidsforskande trafikproffs

Klimatändring orsakas av solaktivitet
- inte av koldioxid från bilar?

I debatten om bilstorlek har de tunga bilarnas bränsleförbrukning blivit en black om foten för trafiksäkerheten. Stora bilar kan göras säkrare för både bilister och oskyddade trafikanter. Men de kräver mer energi och avger mer koldioxid till atmosfären än småbilarna.

Många tror att koldioxiden från människans förbränning är orsak till att temperaturen i jordatmosfären har ökat det senaste århundradet. Denna utökning av den så kallade växthuseffekten befaras medföra drastiska klimatändringar och ekologiska obalanser.

Det är troligen skälet till att ledningen för Vägverket i augusti 1997 förvånade hela världen med sin resepolicy. Maxvikten 1500kg och gränsen 0,86l/mil för bensinförbrukningen utestänger alla Sverigetillverkade modeller från Vägverkets personbilspark, även de som fått skattebefrielse genom inplacering i bästa miljöklass. Se Dagens Nyheters tabell med bränsleförbrukningen för flera hundra bilmodeller

Livsnödvändig växthuseffekt - falskt miljöskäl?

Koldioxid är en av naturens egna växthusgaser - med förmåga att hålla instrålad solenergi kvar i den lägre atmosfären. Utan växthuseffekt skulle temperaturen vid havsytan vara drygt trettio grader lägre (källa. Nationalencyklopedin). Det råder alltså ingen tvekan om att mänskligheten behöver växthuseffekten i sig.

Däremot går åsikterna isär om huruvida industrisamhällets utsläpp av koldioxid leder till ökad temperatur och klimatförändringar på jorden. Många vetenskapsmän tvivlar på detta, som Gustaf Olivecrona i Dagens Industri kallar för Skattehöjarnas miljöbluff. Vissa industriella verksamheter har nu hamnat i bakvatten, genom att koldioxidjakten fått politisk prioritet. Ändå är det inte vetenskapligt klarlagt att den är viktigare än andra miljöåtgärder. Koldioxidjaktens tillskyndare har fått många beslutsfattare att se storbilarna som ett hot.

Man kan fråga sig om koldioxidjaktens och växthusmodellens popularitet har lockat forskare att söka anslag till studier, som också här "silar mygg och sväljer kameler". I kombination med revirtänkande kan detta ha fått trafikskadepreventionen på villospår.

DMIs xy-diagram: Solaktivitet och Jordens medeltemperatur En artikel 27/7 1997 i Dagens Nyheter Vetenskap ("Ökat antal solfläckar kan vara orsaken till höjd medeltemperatur på jorden") visar hur ett danskt forskarlag hittat och lyckats förklara ett starkt samband mellan solaktivitet och temperatur.

Avdelningschefen, Eigil Friis-Christensen håller en låg profil när Bilrutan talar med honom på telefon. Kanske hans rön är så okända hos allmänheten, därför att de danska solforskarnas sakliga ton har överröstats av anslagssugna växthusforskare med svagare vetenskapliga traditioner.

Koldioxidjakten och växthusmodellen är starka motiv för höjda energiskatter. Det kanske är förklaringen till populariteten hos vissa multinationella företag och skattefinansierade institutioner.

Fakta talar för sig själva. Växthusforskarna lär ha svårt att förklara temperaturnedgången mellan 1940 och 1970 lika elegant som de danska solforskarna gör på sin websida (Solaktivitet og Klima) med diagrammet härintill (bearbetat av Dagens Nyheter).

Lågmälda solforskare kontra politisk hybris

I forskargruppen vid Danmarks Meteorologiska Institut finns också Henrik Svensmark. När Lena Björk intervjuar honom för Dagens Nyheter framskymtar samma vetenskapliga lågmäldhet som hos hans chef. Dessa forskare söker förklaringar till klimatförändringar i universum snarare än hos ett par generationer av människor.

Denna ödmjukhet finner man inte hos politiker som anklagar industrin för konspiration och spiller resurser på koldioxidjakt. Resurser som kunde göra mycket större nytta för natur och människor, om de användes till sakligt motiverade miljöåtgärder utan fiskala baktankar.

Koldioxidjakten som miljöbumerang

Flera detaljer om koldioxidjaktens olika bumerangeffekter kanske kommer i en senare Bilruta.
Efter första utläggningen (970812) på Internet av denna Bilruta (nr.2) har några exempel tonat fram i media. Bilprovningens VD och chefen för Motortestcentrum varnade (970829) på Dagens Nyheter Debatt för att brådstörtat släppa fram oprövade "miljöbilar".

Ett annat tragiskt exempel, där bumerangen redan slagit tillbaka med full kraft, är miljökatastrofen på Bjärehalvön. Banverkets chef framhöll 971014 på DN Debatt att koldioxidjakten är ett bärande motiv för tunnelbygget genom Hallandsåsen.

Exemplen visar också hur den så kallade försiktighetsprincipen kan användas som svepskäl för att tysta kritik mot äventyrliga åtgärder. Vem vill inte vara försiktig med miljön? Men att koldioxidjakten tar av ändliga resurser är ju uppenbart genom Banverkets val av tätningsmetod för järnvägstunneln intill Båstad.

Tänk om

Tänk om koldioxidfaran är som en mygga bredvid andra miljökameler, så att det här inte finns någon egentlig motsättning mellan trafiksäkerhet och -miljö!
Det vore väl bra för både Vägverkets experter och miljöministern, som då kunde ta bilindustrins utsträckta hand och ta vara på världens bästa kompetens i bilsäkerhet och -miljö. Även de mest seriösa och kunskapsrika företagen måste ju ligga lågt med åtgärder, om inte marknaden eller lagarna kräver dem också av alla konkurrenter.

Koldioxidjakten och dess motiv behöver granskas ordentligt. Det tar tid. Men Vägverkets resepolicy gäller fr.o.m. 1998 och måste justeras snarast, om inte annat för att den står i konflikt med statens egna miljömål enligt AMS-chefen i Dagens Industri.

Redigerat för Bilrutan av
LENNART STRANDBERG


Citera gärna, men ange källan (www.veta.se/bilrutan/).
VETAs websidor har inget ekonomiskt bistånd från myndigheter eller av skattemedel.
De tas nu fram genom ideellt arbete och kan hållas tillgängliga på Internet
tack vare stödet från våra företagsmedlemmar, däribland:

Trafikskolorna | Halkbanorna | Safety Driving | Continental Däck | STOP

Så blir man företagsmedlem


Till VETA weböversikt VETAs websidor har nu fått besök sedan 30/4 1996.

Tillbaka till VETA: [Översikt (med ramar)] [Hemsida (utan ramar)]

Frågor om VETAs websidor mailas till webmaster@veta.se

URL= http://www.veta.se/bilrutan/solejbil.htm uppdaterad 28/1 1998
Besök sedan 12/8 1997.


Åter till Bilrutans Innehållsförteckning