VETA logo
Till VETA Hemsida
24 dödade i olyckor vid privat
ÖVNINGSKÖRNING


Se DAGENS NYHETER Debatt
950802 och 960729

Av statens experter misstänkliggjorda
proffs hjälper dig här
lära av andras misstag
Förarsupport
från VETA
en ideell förening
för forskande
trafikproffs

Reviderad
5/11 1997
+4 döda

Billigt körkort? Ta körkort utan proffslärare? Att fara för livet!
Läs här, så kan FARA för livet bli till att fara FÖR livet
Website with risk facts, pleasure and random links>
Internet Link Exchange
Member of the Internet Link Exchange
VETA websajt, blandar riskfakta nöjen och <slumpade länkar
www.bannerswap.com
Proud Member of BannerSwap

Innehåll


Bok Här finns mycket text. Tanka hem den till din egen dator.
Läs sedan utan trafikavgift när du kopplat bort från Internet.
Klicka på File, Save As (i Netscape) och välj egen katalog.

Minska fönsterbredden till linjelängden, så läser du snabbare.


Fakta från professionella förarutbildare

Utlagt på Internet efter vänligt medgivande av Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR.

Trots att de nonchalerats av statens experter och trots att problembeskrivningarna kan betraktas som företagshemligheter, så hjälper trafikskolorna oss att fortlöpande komplettera denna websida.

Flera olycksnotiser finns hos STR


Olyckor är oavsiktliga - liksom sjukdomar


De ska också förebyggas likadant:
med kunskap i stället för moralkakor
Med kunskap om olyckor kan du slippa praktisk erfarenhet av dem

De kortfattade olycksbeskrivningarna nedan räcker sällan till för att med säkerhet säga att ett visst problem har bidragit till olyckan ( olyckor har alltid flera orsaker ). Men de illustrerar ändå att vissa delar av förloppen är vanliga. En förebyggande åtgärd som förefaller meningslös i det enskilda fallet kan framstå som mycket välmotiverad, när man ser att andra redan har drabbats av samma problem.

För den som redan har råkat illa ut är det en klen tröst, om någon säger att det som hänt är väldigt osannolikt.

För många handlar det här om den egna familjen. Därför är det kanske lättare att bortse från skuldfrågan och acceptera att olyckor är resultatet av missförstånd, inte av något illvilligt slarv. Men läs gärna mera om kunskapsbrist som olycksorsak på websidan med beskrivningar i klartext av 82 dödsolyckor vid övergångsställen.


Sök återkommande mönster i andras olyckor

Här på VETAs websajt finns ännu ingen mer avancerad sökhjälp.
Du kan ändå kolla dina egna idéer om gemensamma faktorer och återkommande mönster i olycksförloppen genom att söka med din bläddrare:

Ett förslag till gruppering av risker hittar du bland problemrubrikerna här intill, med länkar till olycksbeskrivningar, där samma riskfaktor kan ha bidragit.
Detta kanske gör det lättare att se mönstren och hjälper dig förbi (den för oss alla naturliga) grundinställningen: Det händer inte mig.


Alla olyckor har flera orsaker

De här sambanden visar att alla olyckor har flera orsaker.
Analysen måste vara konkret och åtgärdsinriktad, om den ska vara till praktisk nytta. Ingen blir egentligen hjälpt av att olyckan skylls på exempelvis mänskliga faktorn, slarv eller för hög fart.

De som påstår att föraren orsakar flera olyckor än bilen och vägen har nog inte tänkt på skillnaden mellan ansvarsvärderande och olycksförebyggande analyser.

I en juridisk process blir det alltid en människa som måste ta ansvaret.
Men ska man förebygga liknande olyckor måste man hitta omständigheter som är vanliga och som andra människor också har fallit offer för eller som många kan drabbas av.

I en ansvarsutredning gör man precis tvärtom, d.v.s. man letar efter unika omständigheter, som kan läggas den skyldige till last.

Om förarens riskmedvetenhet ska höjas med utbildning, måste den innehålla fakta om riskfaktorer i både fordon och väg. Därför skulle man kunna säga att
trafikolyckor orsakas till

Studier som utgår från att varje olycka har en enda orsak säger egentligen mera om dem som utfört studien än om olyckorna som studerats. Har man inte definierat hur orsaken bestämts, kan studien inte kontrolleras genom upprepning av andra forskare.

Var därför skeptisk till "forskningsresultat" där man hävdar exempelvis att olyckorna orsakats till 90% av föraren, till 5% av fordonet och till 5% av vägen, så att orsakerna kan summeras till 100 procent. Det finns inget vetenskapligt samförstånd om hur denna fördelning ska göras. Eftersom kriterierna är subjektiva, måste de redovisas i detalj för att kunna tolkas utan missförstånd.


Sammanställning av hittills upptäckta dödsolyckor

Beskrivning på annan del av sidan
(hittills endast för datumlänkade olyckor)

Urval från äldre fritextdatabas


Datum 870628. 1 död: pojke 16år (passagerare på motorcykel i krock med övningskörande son i pappas bil)
Datum 880508. 1 död: kvinna 70år (bilförare i krock med övningskörande pojke och 43-årig handledare)
Datum 891103. 2 döda: män 20 och 56år (övningsförare och handledare i krock med långtradare)

Urval från senare års pressklipp


Datum 911105. 1 död: kvinna 50år (sonen övningskörde)
Datum 911215. 2 döda: (pappa och lillebror till föraren)
Datum 920116. 1 död: man 28år (17årig bror körde)
Datum 920806. 1 död: flicka 17år (körde med sin far som instruktör)
Datum 9303. 1 död: flicka 11år (18årig syster övningskörde, fadern-instruktören hade lämnat bilen)
Datum 930604. 1 död: man 45år (17årig son körde)
Datum 950116. 1 död: kvinna 52år (17årig son körde)
Datum 950121. 3 döda: 18åriga föraren, hennes mor och syster (övningskörning för styvfadern - ende överlevande)
Datum 960331. 1 död: kvinna 45år (19årig dotter övningskörde)
Datum 960405. 2 döda: man 59 + hustru 52år (sladdade mot annan bil, körd av 17årig pojke - mor instruktör)
Datum 960414. 1 död: pojke 16år (övningskörde ensam i bilen)
Datum 960717. 1 död: man 81år (fotgängare påkörd av bil som övningskördes av son till instruktören)
Datum 970508. 2 döda: man + hustru 70år (19åring övningskörde för morfar, mormor i baksätet)
Datum 970715. 1 död: man 43år (18årig dotter övningskörde)
Datum 970827. 1 död: kvinna 44år (övningskörde på MC, sambon instruktör i bil bakom utan kom-radio)

Även om olyckorna 9303 och 960414 formellt kanske har klassats som olovlig körning, så bekräftar de att man som förälder och handledare har en livsviktig uppgift att fylla.


Flera olycksnotiser finns hos STR.

Dödsolyckorna införs och kommenteras här successivt.
Under Construction


plasma640

Tillgängliga artikeltexter om dödsolyckorna

Urval från fritextdatabas



Datum 870628. Söndag kl.16:56. Olycka Nr[8706:67]
Fartgräns 50. Tätbebyggelse. Lund, M-län. 1död: man 16år
Fordon 1: Tung motorcykel (Yamaha 1H2 XS 500 -78) 2 pers.
Fordon 2: Personbil (Mazda 818 Kombi -78), 3 pers. Övningskörning.
Olycksförlopp:
Passageraren på en tung motorcykel skadades svårt då fordonet kolliderade med en från höger kommande personbil. Han avled två dagar efter olyckan. Föraren fick lindrigare skador. Bilisten hade väjningsplikt.


Det var en pappa som var ute och övningskörde med sin son. De såg en bil men bedömde att avståndet var så stort att de skulle hinna göra en vänstersväng. De såg aldrig motorcykeln som låg bakom bilen.

Motorcyklisten påbörjade en omkörning och rammade övningsbilen. Troligen var motorcykelns hastighet över tillåtna 50km/tim. Hjälmar användes. Den förolyckade ynglingens hjälm ramlade av.
/Lund/

Problem: En sak i taget, Titta men ej se, Regelövertro, Dubbelkommando (eller enbart handbroms kan hjälpa i liknande situationer - privatläraren kan ju se faran men bli så överraskad av sin elevs reaktion att han efteråt ändå uppger att ingen såg).



Datum 880508. Söndag kl.17:30 Olycka Nr[8805:15]
Fartgräns 90. E66. Hörby. M-län. 1 död: kvinna 70år
Fordon 1: Personbil (Saab 99 GL -76), 1 pers.
Fordon 2: Personbil (Volvo 244 -83), 2 pers. Övningskörning, förare 17 (m), ansvarig: 43 (m).
Olycksförlopp:
Föraren av en Saab omkommer då en mötande Volvo kommer över på fel sida av vägen. Bilarna frontalkrockar. Inga bromsspår finns på olycksplatsen.

I Volvon är man ute och övningskör.
/Eslöv/

Problem: Blickstyrning, Dubbelkommando inbegripet förmåga att styra från passagerarplats.



Datum 891103. Fredag kl.19:25 Olycka Nr[8911:04]
Fartgräns 90. Nissastigen, Hylte. 2 döda: man 20år, man 56år
Fordon 1: Personbil (Ford Sierra 2,0 GL -83) 3 pers.
Fordon 2: Tung lastbil (Volvo F12 -87) med släp, 1 pers. Förare: 39 (m)
Olycksförlopp:
Personbilsförare dödades då han i samband med en omkörning kolliderade med en långtradare. Passageraren i framsätet (ansvarig förare) skadades svårt och avled senare på kvällen. En 12-årig pojke som satt i baksätet fick skallskador och vårdas på Neurokliniken i Lund. Hans tillstånd har dock förbättras.

Den omkomne var ute och övningskörde. Det var dis/dimma samt våt vägbana. Enligt lastbilsföraren påbörjade olycksbilisten en omkörning trots att han måste ha uppmärksammat mötet med bl a tre långtradare. Han hade inte kommit upp i jämnhöjd med den framförvarande bilen när kollisionen inträffade.

Den första bilen försvann från platsen. Lastbilsföraren ropade till sina bakomvarande kollegor då han insåg vad som höll på att hända. Han försökte sedan styra av vägen men hann aldrig.
/Hyltebruk/

Problem: Passagerare, Lärarauktoritet, Panikberedskap, Dubbelkommando inbegripet förmåga att styra från passagerarplats.


Dödsolyckor vid privat övningskörning
Urval från senare års pressklipp



Datum 911105. Tisdag skymningstid. Olycka Nr[911105a]
E4 vid Slättböle mellan Timrå och Härnösand.
1 död: kvinna 50år (mor till föraren)
Fordon 1: Personbil (Saab 900), 3 pers. Övningskörning.
Fordon 2: Personbil.

Med tack till källan:
Torbjörn Elverheim, SUNDSVALLS TIDNING, 911106.

Rubrik:

Sonen krockade under övningskörning


MAMMAN DOG

Förstasidestext:
Den unge chauffören var ute och övningskörde i den täta trafiken på E4. Vid sidan satt pojkens 50-åriga mamma som instruktör. Övningskörningen var nästan slut då tragedin inträffade. Bara några hundra meter från hemmet krockade pojken med en mötande bilist. Mamman omkom omedelbart och pappan som satt i baksätet skadades svårt.

Olyckan inträffade i skymningen och regnet på tisdagen, på E4 vid Slättböle mellan Timrå och Härnösand. Asfalten var mörk och blank.
Övningsbilen stannade till i vänsterfilen innan den skulle korsa vägbanan vid infarten mot familjens hus. Den mötande bilisten hade ingen chans att bromsa när den stillastående bilen plötsligt svängde ut.

Problem: En sak i taget (tät trafik), Titta men ej se (skymning, regn, mörk och blank asfalt), Dubbelkommando (hålla stilla med handbroms hade kanske räckt), Passagerare (var pappan i baksätet också instruktör?),



Datum 920806. Onsdag morgon. Olycka Nr[920806a]
Riksväg 80 väster om Sandviken.
1 död: kvinna 18år (dotter till instruktören)
Fordon: Personbil (VW Golf), 2 pers. Övningskörning.

Med tack till källan:
Per-Ola Ohlsson, Arbetarbladet, 920807.

Rubrik:
18-årig flicka dog i olycka när hon övningskörde

Övningskörningen slutade med en katastrof för den 18-åriga flickan och hennes pappa. Hon körde av vägen, och dödades.


- Pappan klarade sig med ett brutet nyckelben. Han hann aldrig uppfatta vad som hände, säger Göran Rönnqvist, vakthavande befäl vid polisen i Sandviken.
Dödsolyckan skedde i går morse på riksväg 80 väster om Sandviken. Flickan, som går i bilskola, övningskörde med sin pappa när de åkte till sina arbeten i Hofors.

Strax efter Kungsgården kom bilens, en VW Golf, högra hjulpar ner i vägrenen. Flickan lyckades inte ta upp bilen igen. Den törnade mot ett staket och slog runt. Flickan var vid medvetande efter olyckan. pappan frågade om hon hade ont och hon svarade nej.
Han sprang ut på vägen och stoppade en lastbil som tillkallade ambulans. Men flickan dog senare av sina skador.

Problem: Blickstyrning (staketet?), Panikberedskap, Dubbelkommando inklusive förmåga att styra från passagerarplats.



Datum 950116. Måndag morgon. Olycka Nr[950116a]
Tunsjövägen i Angsta från Forsed mot Bollstabruk.
1 död: kvinna 52år (mor till föraren)
Fordon: Personbil (Ford Granada), 2 pers. Övningskörning.

Med tack till källan:
Jörgen Sundin, Västernorrlands Allehanda, 950117.

Rubrik:
Övningskörning slutade i tragedi
Modern dödades, sonen skadades allvarligt

Förstasidestext:

En övningskörning i Bollstabruk slutade i stor tragik på måndagsmorgonen. En 52-årig kvinna omkom och hennes 17-årige son, båda boende i Kramfors kommun, skadades allvarligt.
17-åringen var ute och körde med sin mor som handledare Ekipaget fick sladd och kolliderade med en taxi. Det blev en mycket kraftig kollision och skadorna blev omfattande.
Modern omkom ganska snart efter krocken och sonen har via Sundsvall förts till akademiska sjukhuset i Uppsala och hans tillstånd betecknas som kritiskt.

KRAMFORS (VA) Övningkörningen slutade i stor tragik. Den 17-åring som körde skadades allvarligt och hans 52-åriga mor omkom. Olyckan inträffade utanför Bollstabruk på måndagsmorgonen när den bil mor och son färdades i fick sladd och kolliderade med en mötande taxi.

Olyckan inträffade strax efter klockan 06.00 på morgonen. Mor och son, som kommer från Kramfors kommun, färdades i sin Ford längs Tunsjövägen på väg från Forsed mot Bollstabruk.

I Angsta, c:a 4kilometer utanför Bollstabruk, fick Forden sladd samtidigt som de mötte en taxi. (Analyskommentar: Inför mötet kan motorbromsning med den bakhjulsdrivna Granadan vara tillräckligt för att få sladd.) De båda bilarna frontalkrockade. Forden träffade med höger front och sedan främre delen av vänstersidan taxin i fronten.

Smällen var mycket kraftig och vänstersidan vid passagerarplatsen trycktes in helt på Forden. Både kvinnan och hennes son ådrog sig kraftiga och allvarliga skador. Larmet nådde polisen och räddningstjänsten klockan 06.27. De ryckte omedelbart ut och satte igång räddningsarbetet. De lyckades ganska snabbt få ut kvinnan och hon fördes i ambulans till Sollefteå sjukhus. Men hennes liv stod inte att rädda. Hon avled ganska snart efter olyckan.

Den 17-årige sonen klämdes fast rejält vid förarplatsen vid kollisionen. Personalen från Kramfors Räddningstjänst hade ett styvt arbete att utföra innan de kunde få loss honom. 17-åringen fördes med ambulanshelikopter till sjukhuset i Sundsvall. Därifrån fördes han senare till akademiska sjukhuset i Uppsala. Han har en hel del inre skador och hans tillstånd betecknas som kritiskt.

Strax efter Forden kom ytterligare en personbil som var tvungen att köra av vägen för att inte kollidera med de båda krockade bilarna. En stund senare, när räddningspersonal och polis fanns på plats, kom ytterligare en bil i för hög fart som svängde av ner i diket för att inte köra in i olycksplatsen.

Den taxichaufför som var inblandad i olyckan klarade sig utan allvarligare skador. Däremot chockades han.

JÖRGEN SUNDIN

Från Västernorrlands Allehanda.

Problem: Halka / överkrav (smal och hal väg: två bilar som kom efteråt tvingades i diket), Naturlagar och köregenskaper (visste de att motorbromsning med bakhjulsdrift kan ge bredsladd?), Styrman - ej kapten. Sonen trodde kanske att mamman kunde förhindra sladd trots att hon saknade kopplingspedal och dubbelkommando.



Datum 950121. Lördag. Olycka Nr[950121a]
E20, Sandskogsbacken utanför Kungsör.
3 döda: kvinna 18år (styvdotter till instruktören), hennes mor och syster
Fordon: Personbil, 4 pers. Övningskörning.

Med tack till källan: Birgitta Danielsson, Bärgslagsbladet,
950123 med senare uppföljning.
Rubrik:
Dotter körde bilen vid dödsolyckan

Den 18-åriga dottern övningskörde när dödsolyckan inträffade i Sandskogsbacken utanför Kungsör.
Det bekräftas av styvpappan, den ende i bilen som överlevde.

Mannen fick svåra skador och är fortfarande sjukskriven. Olyckan inträffade lördagen den 21januari.

Styvdottern fick köra redan från början. Vädret var fint i Stockholm, har mannen berättat. 18-åringen hade tränat mycket körning med honom efter en misslyckad uppkörning. Hon skulle snart köra upp igen.
Vägförhållandena var bra ända till Kungsör, där man körde in i ett snöoväder. Plötsligt fick bilen sladd och kom över på fel sida, där en annan bil körde in i fordonet.

I kollisionsögonblicket kastades mannen ur bilen. 18-åringen och hennes ett år äldre syster samt mamman klämdes fast och omkom.

Som bekant inträffade en liknande olycka i början av februari på samma ställe i Sandskogsbacken. Då skadades tre personer, men alla överlevde.

- Olyckorna har inträffat på precis samma sätt, konstaterar inspektör Lars Engström vid Arbogapolisen som har utrett olyckorna.
Han pekar på nivåskillnaden på mellan åtta och tio meter som finns i backen. Detta medför ett förrädiskt underlag.

Halt på backkrönet

När det fryser på blir det snabbt halt på backkrönet. Trafiken från Kungsörshållet möter efter krönet en kraftig vänsterkurva. (Analyskommentar: bilen har sladdat inåt i kurvan) Om det är halt strävar bilen utåt.

I båda olyckorna har i detta läge bakvagnen släppt. En sladd har uppstått och bilarna har med ena sidan före kommit över på den motsatta körbanan och krockat.

Dödsolycksbilen hade dubbade däck, det andra fordonet bra sommardäck. Båda fordonen var framhjulsdrivna.
Dubbdäcken bet inte på isbarken, utan gled bara undan.
(Analyskommentar: framhjulens grepp torde ha varit alltför bra i förhållande till bakhjulens.)

Även om nivåskillnaden ligger till grund för ett förrädiskt väglag anser Lars Engström att man inte ska nöja sig med ett konstaterande. Han vill se att någonting görs från vägverkets sida, dit han kommer att skicka utredningen.
...

Från BIRGITTA DANIELSSON, Bärgslagsbladet.

Problem: Halka / överkrav, Naturlagar och köregenskaper (visste de att drivhjulens större dubbutstick bidrar till att framhjulsdrivna bilar blir instabila på is?), Styrman - ej kapten (trodde de att pappan kunde ingripa om dottern skulle få sladd eller andra problem när väglaget blev sämre?), Passagerare bekräftar att de var omedvetna om riskerna.


Under Construction
Olycks- och problembeskrivningarna kompletteras successivt.
De bygger på flera heldagsseminarier och år av samarbete via VETA med professionella förarutbildare.

Farliga överraskningar och problem
vid privat övningskörning

För kunskapsbasen till denna websida togs ett avgörande initiativ av Lars Gustavsson, förbundsordförande i STR och innehavare av Lasses trafikskolor i Kalmar och Färjestaden. Redan i februari 1994 hade Lasse sammanställt en lista med problem och åtgärder vid privat övningskörning.

Där fanns också en förteckning med speciella faror och händelsemönster, som tyvärr bekräftats i senare olyckor. "Lasses lista" användes som underlag i projektet Säkrare ÖvningsKörning (SÖK) finansierat av Skyltfonden.
I juni 1995 tog Vägverket över, men vi fortsätter här - så gott vi kan utan statliga pengar - att hjälpa och varna allmänheten för de risker som proffsutbildarna observerar dagligen.

En sak i taget.
Eleven prioriterar ibland motorstopp före livsfaror.

Jämför olyckorna [8706:67] [911105a]

Titta men ej se.
Eleven ser inte allt med hjärnan som ögonen tittar på.

Jämför olyckorna [8706:67] [911105a]
Se också texten om vänstersväng på Dagens Nyheter Debatt 950802.

Blickstyrning.
Man styr dit man tittar.

Jämför olycka [8805:15] [920806a]

Regelövertro.
Eleven kan mera om regler än om praxis.

Jämför olycka [8706:67]

Panikberedskap.
Läraren överraskas och "smittas" av elevens panik.

Jämför olyckorna [8911:04] [920806a]

Dubbelkommando.
Handbromsning ger sladd. Att precisionsstyra under tidspress från passagerarplatsen kräver övning om det ens är möjligt.

Jämför olyckorna [8706:67] [8805:15] [8911:04] [911105a] [920806a] [950116a]
Se också hitre bilen på bilden och varningen för handbromsning i fart på Dagens Nyheter Debatt 950802.

Styrman - ej kapten.
Läraren beslutar och "kör" som en kapten med kommandon åt eleven, som då tror att instruktören har full kontroll.

Jämför olycka [950116a] [950121a]

Naturlagar och köregenskaper.
Både lärare och elev är omedvetet okunniga om ett flertal av de faktorer som påverkar bilens stabilitet och köregenskaper, så att föraren plötsligt kan förlora kontrollen exempelvis i en sladd.

Jämför olycka [950116a] [950121a]

Halka / överkrav.
Omänskliga krav ställs ibland på eleven.

Amatörlärarna borde upplysas om att även vana förare har svårt att hålla kursen på vinterväglag enligt statistiken.
Halkkörning i landsvägsfart med mötande trafik skulle kanske inte övas alls, förrän man fått lära sig känna igen olika varianter av instabilitet på en trafikövningsplats.
Jämför olycka [920116] [950116a] [950121a] [960331]

Lärarauktoritet.
Naturlig självständighetsmarkering mot förälder blir livsfarlig vid övningskörning.

Jämför olycka [8911:04]

Passagerare.
Obehöriga passagerare distraherar och utsätts för onödig risk.

Jämför olyckorna [8911:04] [911105a] [950121a]


plasma640

Vad tycker du?

Eftersom några av statens 'tyngsta' experter har satt sig över näringslivets säkerhetsproffs i allmänhet och nonchalerat förarutbildarnas riskkunnande i synnerhet, ber vi dig om opinionsstöd per E-mail. Du behöver bara skriva "Ge oss proffskunnande, staten!" på Subject-raden och klicka iväg meddelandet till ombudsman@veta.se. Om du inte har någon Email-adress eller om du inte vill avslöja din identitet, kan du använda ett anonymt formulär hos VETA ombudsman. Vårt arbete i den ideella föreningen VETA med att föra fram proffslärarnas kunskaper är ju som en droppe i havet - jämfört med vad som skulle kunna åstadkommas med alla skattemedel som den statliga myndigheten Vägverket förfogar över.
Och det blir ju inte lättare att få fram proffsens kunnande till allmänheten när de som var ansvariga till 1995 vid Vägverkets centralförvaltning har lagt locket på, så att enkla men livsviktiga åtgärder fördröjs på samma sätt som i 1800-talets sjukvård.
Nu stöter vetgiriga personer på ännu ett statligt trafiksäkerhetshinder. Från 1/1 1997 har nämligen förarutbildningen belagts med en momssats som är drygt fyra gånger så stor som för annan utbildning.

Tryck till om momsen på förarutbildning!

När du eller någon anhörig vill utbilda sig till bilförare gör momstillägget att de lektioner ni köper hos trafikskolan blir ...


Dokumentation, videointroduktion, kontaktpersoner

Denna websida har sitt ursprung i det så kallade SÖK-projektet (Säkrare ÖvningsKörning), som påbörjades under VETAs första verksamhetsår (1994) med ett anslag från Skyltfonden.

Frågor


Data om websidan

Läs med skepsis! Den första versionen av denna websida har nämligen åstadkommits av en amatörlärare, som då precis hade fått alla papper (körkortstillstånd och handledarbevis) för att börja övningsköra med sin 16-åriga dotter, Lina.
Ödmjukheten är stor inför denna uppgift, och jag som skriver detta (Lennart Strandberg) kommer inte att köra i trafik med min Lina förrän Lasse eller någon av hans kollegor fått gnugga oss båda i praktisk riskhantering. Mina erfarenheter från mc- och biltävlingar räcker gott och väl för att inse hur lite man kan göra i en kritisk situation, om man inte tränat på något liknande innan.


plasma640

© 1996, 1997 VETA ordförande och webmakare Lennart Strandberg.

Några halkutbildningsmoment på denna websida bekostas av VTI i ett projekt
som praktiskt har bedrivits tillsammans med svenska halkbanor och trafikskolor.

Var vänlig Emaila inte till oss i VETA om allmänna trafikfrågor!
Vi har inga som helst anslag för att serva allmänheten.

Dessbättre finns gott om den varan hos Vägverket och hos NTF


Åter till denna websidas överdel

URL= http://www.veta.se/livsfara.htm
Besök sedan 16/9 1996.

Email för webtekniska problem: webmaster@veta.se


Websajten www.veta.se besökt ggr sedan 30/4 1996
VETA Web-guide Imagemap