Swedac förklarar SERMI närmare.

Nu är det hög tid för bilverkstäder i Sverige att ansöka om ett godkännande för att komma åt information och data på bilar man vill reparera.
Gruppundantaget som gäller att en verkstad ska kunna reparera fordonet och ha den kunskap som erfordras för att garanti på fordonet ifråga fortsatt ska gälla.

Det nya sättet för verkstaden att bevisa att man har kompetensen gör att man måste vara ansluten i systemet SERMI. I denna länk kan Ni läsa lite om vad Swedac skriver. https://www.swedac.se/fragor-och-svar-om-swedacs-roll-i-arbetet-med-sermi/

Vid uppföljningen av frågan så ser vi i VETA.
Anslutningen till SERMI går trögt i hela Europa. Hela konceptet har för många och dyra krav för att mindre och medelstora verkstäder kan räkna hem investeringen.
Även om gruppundantaget inom EU ska fortleva så kanske det inte kommer att vara så på grund av att man inte ansluter verkstaden till SERMI.
Vi får se om det kommer att bli kravet för att verkstaden ska betraktas som kompetent och att garantier ska gälla om man gjort service på sin bil där verkstaden inte är SERMI-godkänd.

Senaste uppdatering bekräftar att SERMI har det svårt att slå igenom i Europa. Kolla Länk

1 svar på ”Swedac förklarar SERMI närmare.”

Lämna ett svar till Ioannis Minoudis Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.