Inga marginaler utanför asfaltskanten

Igår, 30 nov, var jag vittne till en otäck olycka där en man på en EU-moppe antagligen blåste av vägen, hamnade utanför asfaltskanten, sladdade i den våta leran och kastades tillbaka över vägbanan. Där tappade han kontrollen och slog runt ett par gånger. Jag var precis bakom, stannade och gick fram för att se hur han mår. Jag ringde omedelbart 112 när jag förstod att han inte kunde resa sig. Hjälmen hade han tappat i fallet, men det verkade bara vara skador på det ena benet. Skotern läckte bensin och låg mitt i vägen så den flyttade jag.

Räddningstjänsten, som bara ligger 2-3 km därifrån var på plats inom några få minuter. Vägen stängdes av och de gjorde sitt. Jag ombads vänta på polisen, men de var inte i närheten så jag fick åka.

På bilden, tagen dagen efter, ser man skoterns sladdspår överst. Asfaltkanten är nästan omöjlig att se eftersom vägen övergår successivt till lera.

Mannen hade tur i oturen. Hade någon just kört om honom hade han kunnat kollidera med bilen, i värsta fall hamna under hjulen på en lastbil. Han hade också kunnat hamna på motsatta vägbana i mötande trafik.

Vägen är Rv 27 vid infarten till Gislaved inom tätorten. Visserligen bygger man nu en ny väg utanför Gislaved, men denna infart kommer att finnas kvar. Man måste fråga sig om marginalerna utanför den markerade vägbanan skall vara så små och dessutom successivt övergå i slirig lera. Som synes växer det gräs strax utanför.

Det var en av Räddningstjänstens mannar som gjorde bedömningen att han blåste av vägen. Det blåste kastbyar från det hållet. Jag låg cirka 50 meter bakom, så han behövde inte väja för mig. Bilden av hur han far runt i luften kommer att sitta på näthinnan länge.

6 reaktion på “Inga marginaler utanför asfaltskanten

  1. För information så har kommentarssystemet bytts ut mot DISQUS som är ett väldigt vanligt system bland andra stora sidor. Detta system erbjuder exempelvis inloggning och prenumerationer på svar via e-post och RSS. Att tidigare kommentarer här i inlägget står som redigerade beror på att importen av gamla kommentarer inte var helt felfri, och hade problem med teckenuppsättningen främst. Ingen redigering på innehållet i sig är gjord, utan ÅÄÖ är det enda som är korrigerat.

    • Hej! Skickade nyss en kommentar på Peos utkast, men när jag tryckte på ”skicka” så blev det bara en tom sida. Kommentarerna försvann tydligen i tomma intet, eller?

    • Mycket underligt, den kommentaren tycks ha försvunnit i det tomma intet i DISQUS, men syns i WordPress egna system alldeles utmärkt. Har försökt att se vad som kan vara fel, men har hittills inte hittat något!

  2. Tack, Halvard, för snabb respons och preventivt tänkande!

    Räddningstjänstens bedömning att ”han blåste av vägen” må vara adekvat, men moppen hamnade ju vägen. Det ger stöd åt ditt resonemang och åt aktionen för vägkantssäkring, som Johan Granlund skriver om på Facebook – och snart återkommer med här, hoppas jag 🙂

    Din förloppsbeskrivning påminde mig om mc-vurpan på E4 i somras, som jag skrev om på bildrullen.se i en artikel med inbäddad video från Corren-TV.

    I båda dessa fall har yttre sidkrafter från vindbyar (moppen) – eller från gravitationen i en lutande spårlagning (på E4) – fått ekipaget att bli instabilt, gira och rolla omkull.
    (Här använder jag flygspråk för rotationer i gir-, roll och tipp-planen)

    Myndighetskraven på beläggningars jämnhet och friktion tar förmodligen inte hänsyn till de speciella behoven för enspåriga fordon, som ju saknar egen rollstabilitet. Mc-föraren stabiliserar fordonet genom att styra till små girrörelser som rollar tillbaka cykeln till bibehållen balans.

    För bilar och andra tvåspåriga fordon räcker det oftast med goda förhållanden i ett enda spår för att färden ska ge stabilitet. Men en (motor)cykel måste ha tillräckligt väggrepp både fram och bak för att föraren ska kunna få den att gira till balans i rollplanet.

    Halvard, du är ju sekreterare i VETA-styrelsen och har maillista till våra medlemmar. Därför ber jag dig vänligen att skicka en länk till den här artikeln och be om flera kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *