VETA mot nytt vinterdäckskrav

Simulation of Single Lane Change with Tractor-Semitrailer resulting in Jackknife and Trailer Swing

Nästa vinter ska tunga fordon ha vinterdäck på alla hjul. Det tycker regeringen, som vill ställa samma krav på fordon oavsett viktsgränsen 3,5 ton. Men vi i VETA sätter tummen ned för förslaget i Näringsdepartementets remiss.

Varför då då? Det får du veta i vårt kluriga remissvar. Där förklarar vi hur EU-regler och omedveten okunnighet kan öka olycksriskerna för den tunga trafiken när det är halt.

När den korta dragbilen styrs längs den streckade linjen börjar den tyngre och trögare påhängsvagnen att pendla. Ekipaget viker först ihop sig som en fällkniv (jackknife på engelska). Pendlingen fortsätter sedan i fullt utvecklade släpsladdar (trailer swing).*

Prenumerera på bloggen, så får du mejl vid kommande inlägg när vårt remissvar finns att ladda ned.

*) Animeringen skapad med Trucksim
av Mårten Johansson, Johan Granlund och Per Thomson.

ODB:s läsmöjlighet är oviss.

Återigen måste man förvåna sig över att frågan om vem som äger informationen som bilen lagrar i sina datorer inte har kommit till någon lösning.
Gruppundantaget som gjorde det möjligt inom EU att serva sin bil på annan bilverkstad än generalagentens återförsäljare kommer att försvåras om man inte kan lösa frågan.

I denna länk kan Ni läsa läget i frågan nu i november 2017.

OBD Kontaktens framtid oviss.

Har tidigare på denna webbplats haft synpunkter på vem som äger informationen som dagens bilar lagrar i sina datorer.
OBD uttag finns på alla fordon från början av 1990 talet och utgör en bra bas för information från bilen. Från 2002 är den informationen helt nödvändig om man ska felsöka i fordonet. Tyvärr så lagstiftades bara om att avgasreningen skulle kunna analyseras via denna kontakt.
Numera menar fordonstillverkarna att informationen kommer att finnas för respektive fordon i det så kallade molnet.
Vem ska då få tillgång av denna information?
Läs gärna denna Länk och fråga Er? Köper jag bilen äger jag då inte informationen bilen lämnar ifrån sig!

Fordonsbesiktningsmarknaden 2016

Avmonopliseringen har fått den effekt som många remissinstanser befarade. Stigande priser och ingen utveckling av kontrollen. Enda fördelen är väl att en vanlig personbil går att få kontroll av på många flera ställen. Medan tyngre fordon och andra som behöver särskild certifierad personal kan det vara betydligt svårare i dag än före 2010.
En fråga som man nog måste börja titta på är det överetablering på många ställen när det gäller personbilsbesiktning? Är det detta som driver prisutvecklingen?
Tillgänglighet för att få en registreringsbesiktning och andra besiktningstyper som det finns krav på borde också undersökas i uppföljningen av verksamheten.

Ladda ner hela rapporten i länk nedan

Transportstyrelsens tillsynsrapport 2016

I rapporten kan man läsa närmare om nedanstående rubriker samt mycket annat.
4.2 Stigande snittpriser för alla fordonstyper ………………………………………..25
4.3 Ingen teknikutveckling hos besiktningsföretagen …………………………….30
4.4 Antalet lördagsöppna stationer fortsätter att minska ………………………..30