Lite nyheter inom fordon2016

Elcyklar har blivit allt mera populära och numera finns det modeller som krupit ner i pris och därmed intresserar flera cyklister. Tidigare har det i Sverige varit en gräns för toppeffekten på 250 watt men från och med 1 januari 2016 tillåter Transportstyrelsen att maxeffekten på elmotorn uppgår till 1.000 watt. Därmed lägger man regelverket på en nivå som motsvarar elcyklar i EU.
Dessa mera kraftfulla elcyklar skapar något som vi inte ser var dag – en ny, svensk fordonstyp. Elmotoriserad cykel med toppeffekt mellan 250–1.000 watt klassas som moped klass II. Hjälpmotorn får ge sitt krafttillskott för en hastighet upp till 25 km/h och föraren ska använda cykelhjälm eller ”annat lämpligt huvudskydd”.
Men det stannar inte där. Transportstyrelsen ändrar också cykeldefinitionen och det finns förutom den ”vanliga” trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar. En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km/h.

elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km/h;

a) max 250 watt eller

b) självbalanserande (exempelvis Segway).

elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km/h (exempelvis elrullstol, el-skoter).

Den andra fordonstypen som är ny för Sverige är en traktor med högre tillåten toppfart. ”Traktor b” får köras i upp till 50 km/h (för vanlig traktor är gränsen 40 km/h) och föraren måste ha minst ett B-körkort.

Sveriges framtida transportsystem

Första oktober är sista dag för remissvar till Näringsdepartementet om Sveriges framtida transportsystem.

Regeringens intention att öka resurserna till infrastrukturen ligger bakom Trafikverkets förslag till nationell plan för 2014-2025. Remisstiden går ut tisdag 1 oktober 2013.

Läs mer

Förändringar på kravet om registreringsbesiktning

Montering av dragkrok på lätta fordon kräver inte registreringsbesiktning från och med den 1 september 2013.
Transportstyrelsen skrivning. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Personbil/Dragkrok-pa-personbil/
Här kan Du läsa lite mera om regelförändringen. http://www.motormagasinet.se/alla/nya-regler-for-dragkrok-infors-1-september/.

Får Du köra Din kombination bil-släp

Transportstyrelsen har tagit fram en kalkylator direkt i webben för att Du ska kunna kontrollera om Du kan köra en viss kombination av bil och släp. Här hittar Du kalkylatorn men se till att Du har aktuella registreringsnummer tillhands.
Dessutom kan man använda Transportstyrelsen webbplats för att läsa hur Du uppgraderar Ditt körkort till det nya BE körkortet.
Är Du osäker när man lånat ett fordon om det är körklart? Sök då uppgift om fordonet på denna sida hos Transportstyrelsen.

Bilprovningen har nu många aktörer.

Nu börjar antalet privata aktörer inom Bilprovning att öka. Regeringen beslöt att dela upp det egna bolaget i 3 delar men lyckades bara bli av med 1 del. Den övertogs av Opus ett företag som har sitt säte i Göteborg. Detta företag har även grenar inom besiktning framförallt i USA. Nu är de då ägare av 70 bilprovningsstationer i Sverige. På en extra bolagsstämma ska staten överlåta ca 60 stationer på de gamla ägarna som inte var statliga d.v.s. 48%. De består av olika branschaktörer med relativt små ägarandelar. Vill Ni ha en bild av hur många olika bolag som existerar nu i februari 2013 se denna länk.
Nu återstår det att se om vad denna privatisering får för utslag på pris, och inte minst likformighet i utövandet. Transportstyrelsen har ännu inte offentligt redovisat hur man ska följa upp verksamheten för att se att vi enskilda konsumenter ska kunna känna oss säkra på att allt går rätt till.

3 dagar i mellandagarna minskar trängselskatten i Göteborg trafiken!

Göteborgs trängselskatt

Miljöförvaltningen i Göteborg lämnar förvillande information för att uppnå egna politiska syften.. Onsdag den 2 januari var första dagen för trängselskatt i Göteborg, således mitt i mellandagarna då många är lediga. Tre dagar senare, lördag den 5 januari går man ut i Göteborgs Posten med uppgiften om att ”Prognoserna slår in – trafiken minskar”. Ett mer korkat uttalande är svår att finna med tanke på att endast tre vardagar passerat och att dessa ligger mitt i mellandagarna. Många har ledigt och de som kör, åker kanske inte sin normala väg. Ett sådant uttalande får komma först efter en längre utvärderingsperiod. Uttalandet nu skapar endast sämre förtroende för myndigheten.

Dumt uttalande av Trafikkontoret

I GP säger Anders Roth, miljöchef::

Trafiken på de smala och krokiga vägarna mellan Klareberg och Lillhagen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen, har ökat med 50 procent sedan trängselskatten infördes.

– Det är ungefär vad vi räknade med, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret. Men blir ökningen större måste vi överväga trafikdämpande åtgärder

Det kan vara sänkta hastighetsgränser, avsmalningar och vägbulor.

Göteborg vill bli av med bilarna helt

Av detta uttalande kan man inte annat än dra slutsatsen att man vill helst bli av med bilarna helt och hållet, och kanske är det så i en framtid i större städer, men först måste man skapa förutsättningar för en sådan vision.

Roths omedelbara tanke att göra det svårare och sannolikt trafikfarligare att åka på småvägar genom att införa avsmalningar och bulor kan inte vara den rätta vägen. Han bidrar endast till att förlöjliga myndigheten i folks ögon.

 

Politiska syften motarbetar trafiksäkerheten

I DN den 31 maj skriver vänsterpartister i Stockholm att de kräver att dubbdäck förbjuds i hela Stockholms innerstad. De far med felaktigheter, för att inte säga rena osanningar, för att hävda sin mening utan att ta den minsta hänsyn till trafiksäkerheten. Artikeln är så tendentiös att den är knappt värd att kommentera. Men ändå, trafiksäkerheten får man bara inte helt bortse ifrån i en miljödebatt där man dessutom bortser från andra mycket farligare effekter. Nanopartiklarna, som avges av avgaserna och som det kan finnas ett hundra miljoner av i en liter luft som man inandas, nämns inte med ett ord. Dubbdäcken används endast på vintern och det är sällan att vägarna är så torra att det det bildas partiklar i luften på grund av dem. Möjligen på våren. Avgaserna finns året runt och är kanske värst på sommaren då folk är mera ute på gatorna, har öppna fönster och vistas på uteserveringar.

Politikerna hävdar att dubbdäcken är den enskilt största källan till skadliga partiklar i luften. Fullständig nonsens! 1 miljon nanopartiklar från avgaser i en liter luft som dessutom lätt kommer ner i lungorna och ut i blodet måste vara avsevärt farligare.Det finns tyska undersökningar som visar detta och där finns inte dubbdäck överhuvudtaget.

Politikerna påstår att 30-40 personer dör i Stockholm varje år av partiklar från dubbdäcken. Ramlar de bara ned på gatan och dör, kan man fråga sig. Nej, så är det inte, utan det är fråga om redan sjuka eller gamla människor som dör en något för tidig död. Det känns cyniskt att skriva detta, men det är det som är sanningen, inte det som politikerna skriver i sin debattartikel i en svensk rikstidning. I trafikolyckor däremot kan man dö direkt, även om man är en fullt frisk tonåring. Man behöver inte vara i livets slutskede.

Politikerna hänvisar till norska och svenska erfarenheter med dubbfria däck där de påstår att man inte kunnat påvisa fler olyckor. Naturligtvis inte. Varken i Norge eller Sverige förekommer helt dubbfri trafik vintertid. Dubbarna har stor betydelse för att skapa grepp för de som kör odubbat. Skulle dubbdäcken helt försvinna så skulle de odubbade däcken glida, spinna och polera isen ständigt så att det skulle bli bara halare och halare. Politikernas påstående saknar således helt grund. Dessutom finns flera vetenskapliga undersökningar som visar dubbdäckens betydelse för att minska olyckor såväl vinter- som sommartid.

I Göteborg har man inte kunnat påvisa en positiv effekt på luften med det dubbförbud som rådde förra vintern på Friggagatan. Artiklar om detta har funnits i pressen, bland annat i tidningen Motor.

Så länge det saknas andra sätt att rugga isen eller att få bort isen från vägbanan vintertid innan någon olycka sker så behövs dubbdäcken. Sandning leder sannolikt till värre partikelproblem och ökad saltning är inte bra, varken ur miljösynpunkt som ur ekonomisk synpunkt.

Egentligen borde vänsterpartisterna kräva ett totalt bilförbud i Stockholm. Då skulle man kunna tala om ren luft. Men det är väl politiskt omöjligt, bättre att hacka på dubbdäcken.

 

Partikelhalterna ökar trots dubbdäcksförbud

Motormännen skriver idag på UNT Debatt om dubbdäcksförbudet på delar av Vaksalagatan och Kungsgatan i Uppsala, som införts i syfte att minska halterna av PM10-partiklar. Trots förbudet har inte halterna minskat, utan istället ökat trots att andelen fordon med dubbdäck minskat!

Dubbdäcksförbudet på delar av Vaksalagatan och Kungsgatan infördes 2010 i syfte att minska halterna av PM10-partiklar. Trots det överskreds miljökvalitetsnormerna hela 40 gånger under 2011. Överskridande ska endast få ske vid 35 dygn om året enligt Naturvårdsverkets krav. Det innebär en klar försämring jämfört med 2010, då miljökvalitetskraven överskeds 29 gånger.

Läs gärna hela debattartikeln som alltså finns i dagens upplaga av Uppsala Nya Tidning eller på webben via länken ovan.