Vem äger bilens information?

I dagens bilar finns en så kallad OBD kontakt där man kan läsa av brister som kan finnas på fordonet i fråga.
OBD porten i våra bilar kommer i framtiden bara finnas till för avgasrelaterade orsaker/fel.

All information i övrigt levereras direkt till biltillverkaren via trådlös överföring till deras servrar.
Nya bilar kommer att gå över till detta system och informationen kommer bara att finnas hos tillverkaren.

Man strider inom EU vem som äger denna information, men frågan är om det så kallade gruppundantaget kommer att vara värt något i framtiden?
Det finns flera grupper inom EU som vill verka för att denna information ägs av den som köpt bilen. Men frågan är lyckas man övertyga EU:s beslutande organ om detta?

Redan har man från biltillverkare börjat att kalkylera med vad detta kan ge för framtida inkomster. Vissa säger i branschen att dessa intäkter kommer att generera mer än man fick i avkastning på att tillverka fordonet.

Läs gärna om detta i länken nedan, där knyter man det till självkörande bilar. Men det finns massor av information även i dagens bilar. Den måste man ha om man ska felsöka!
http://www.nyteknik.se/fordon/kampen-om-bilarnas-data-6791075

 

Var det nödvändigt att avreglera fordonsbesiktningsverksamheten?

Återigen har Transportstyrelsen redovisat hur besiktning av fordonsparken har utvecklats.
Var det en värdefull avveckling eller finns det saker man måste ta tag i?
I rapporten ser man ingen utveckling inom fordonskontrollen, kan det möjligen vara så att den
uppgiften saknas i föreskriften?
Man står nu inför att utfärda nya föreskrifter eftersom EU sjösätter ett nytt minimidirektiv
där kan man säkert få till en utveckling av verksamheten om man tar hjälp av expertis
inom området!
För den som orkar läsa hela rapporten för 2015 läs under denna länk.

Hur ska självkörande bilar besiktas?

Delvis självkörande bilar finns redan. Med Volvo, Scania och oss svenskar som ”Early Adopters” kan Sverige bli ledande i utvecklingen. Det utgår vi från i VETA:s remissvar till Näringsdepartementet om ett förslag till nya besiktningsregler från Transportstyrelsen.

Foto från lucka 23 i Hjulkalendern 2015 på bildrullen.se

Exempel på funktioner hos det radar- och kamerabaserade paketet ”Driver Support” i en Volvo XC60 modellår 2015.

Regeringen vill ha synpunkter på förslagen i Transportstyrelsens utredning ”Införlivande av besiktningspaketet”. VETA är en av 70 remissinstanser som har inbjudits att yttra sig.

Vid tisdagens frukostseminarium i Riksdagshuset om Besiktningspaketet deltog vår kassör, Per-Olov Franssén. Peo har varit stationschef och nationell kvalitetsinspektör vid AB Svensk Bilprovning och arbetar nu som senior rådgivare till besiktningsföretagen.

Hotas Nollvisionen av färre besiktningar?

Det var rubriken för frukostseminariet 10 februari. I vårt remissvar avser vi förklara varför frågan är befogad. Men vi hoppas också kunna bidra med konstruktiva råd för att anpassa kommande besiktning till moderna fordons komplexa teknik. Såna aspekter tror vi är högaktuella.

I regeringssammanträde 2015-11-12 beslutades nämligen att en särskild utredare ska ”analysera vilka regelförändringar som behövs för en introduktion av förarstödjande teknik och helt eller delvis självkörande fordon på väg.” Länkar finns här.

Ett nu vanligt exempel är den adaptiva farthållaren. Den gör så att din bil håller samma fart som fordonet framför – även när det drar på efter en fara: Säkrast sakta in eller styra ut?

Kan olyckor orsakas av tekniska brister?

Utvecklingen vid Volvo och Scania ger erfarenheter och kompetens till Sverige, som kan öppna nya perspektiv för EU:s besiktningspaket. Det anser vi och anlägger en vidare tolkning av ”tekniska brister” än i Transportstyrelsens förslag 2015-10-28.

Fordonsindustrin har länge utgått från att svåra olyckor kan triggas av tekniska brister i vidare mening. Men den insikten behöver spridas. VETA:s remissvar kommer därför att ge exempel på förarstödjande funktioner och beskriva olyckstillbud där tekniken fallerat utan att dagens besiktningsmetoder kunnat upptäcka bristerna.

Lite nyheter inom fordon2016

Elcyklar har blivit allt mera populära och numera finns det modeller som krupit ner i pris och därmed intresserar flera cyklister. Tidigare har det i Sverige varit en gräns för toppeffekten på 250 watt men från och med 1 januari 2016 tillåter Transportstyrelsen att maxeffekten på elmotorn uppgår till 1.000 watt. Därmed lägger man regelverket på en nivå som motsvarar elcyklar i EU.
Dessa mera kraftfulla elcyklar skapar något som vi inte ser var dag – en ny, svensk fordonstyp. Elmotoriserad cykel med toppeffekt mellan 250–1.000 watt klassas som moped klass II. Hjälpmotorn får ge sitt krafttillskott för en hastighet upp till 25 km/h och föraren ska använda cykelhjälm eller ”annat lämpligt huvudskydd”.
Men det stannar inte där. Transportstyrelsen ändrar också cykeldefinitionen och det finns förutom den ”vanliga” trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar. En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km/h.

elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km/h;

a) max 250 watt eller

b) självbalanserande (exempelvis Segway).

elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km/h (exempelvis elrullstol, el-skoter).

Den andra fordonstypen som är ny för Sverige är en traktor med högre tillåten toppfart. ”Traktor b” får köras i upp till 50 km/h (för vanlig traktor är gränsen 40 km/h) och föraren måste ha minst ett B-körkort.

Sveriges framtida transportsystem

Första oktober är sista dag för remissvar till Näringsdepartementet om Sveriges framtida transportsystem.

Regeringens intention att öka resurserna till infrastrukturen ligger bakom Trafikverkets förslag till nationell plan för 2014-2025. Remisstiden går ut tisdag 1 oktober 2013.

Läs mer

Förändringar på kravet om registreringsbesiktning

Montering av dragkrok på lätta fordon kräver inte registreringsbesiktning från och med den 1 september 2013.
Transportstyrelsen skrivning. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Personbil/Dragkrok-pa-personbil/
Här kan Du läsa lite mera om regelförändringen. http://www.motormagasinet.se/alla/nya-regler-for-dragkrok-infors-1-september/.

Får Du köra Din kombination bil-släp

Transportstyrelsen har tagit fram en kalkylator direkt i webben för att Du ska kunna kontrollera om Du kan köra en viss kombination av bil och släp. Här hittar Du kalkylatorn men se till att Du har aktuella registreringsnummer tillhands.
Dessutom kan man använda Transportstyrelsen webbplats för att läsa hur Du uppgraderar Ditt körkort till det nya BE körkortet.
Är Du osäker när man lånat ett fordon om det är körklart? Sök då uppgift om fordonet på denna sida hos Transportstyrelsen.

Bilprovningen har nu många aktörer.

Nu börjar antalet privata aktörer inom Bilprovning att öka. Regeringen beslöt att dela upp det egna bolaget i 3 delar men lyckades bara bli av med 1 del. Den övertogs av Opus ett företag som har sitt säte i Göteborg. Detta företag har även grenar inom besiktning framförallt i USA. Nu är de då ägare av 70 bilprovningsstationer i Sverige. På en extra bolagsstämma ska staten överlåta ca 60 stationer på de gamla ägarna som inte var statliga d.v.s. 48%. De består av olika branschaktörer med relativt små ägarandelar. Vill Ni ha en bild av hur många olika bolag som existerar nu i februari 2013 se denna länk.
Nu återstår det att se om vad denna privatisering får för utslag på pris, och inte minst likformighet i utövandet. Transportstyrelsen har ännu inte offentligt redovisat hur man ska följa upp verksamheten för att se att vi enskilda konsumenter ska kunna känna oss säkra på att allt går rätt till.