Fordonsbesiktningsmarknad 2017

Rapporten från Transporstyrelsen efter utvärdering av besiktningsverksamheten 2017 pekar i stort på samma problem som vid tidigare års rapporter.
Rapporten kan i sin helhet läsas här.
Om vi ska ha en fungerande kontroll av fordon så måste väl åtgärder vidtagas!

Vem ansvarar för att de påtalade bristerna rättas till och inte minst utvecklingen av kontrollens omfattning. Ett modernt fordon har flera hjälpsystem som med dagens tillåtna felavvikelse på t.ex. bromsar gör att systemet inte fungerar på avsett sätt.

Kan man tillåta att många av fordonens system inte överhuvudtaget granskas vid en kontrollbesiktning?
Är det inte tid att kanske utöka producentansvaret till att även omfatta att fordonet uppfyller alla krav? Föreskriven serviceintervall på fordonet ska även innefatta denna trafiksäkerhetskontroll.
Om man inte gjort sådan service på fordonet då kan man väl tänka sig att besiktningsföretagen får utfärda godkännande i detta avseende!

Så börjar en fällknivsolycka

Halkolyckor med EU-tradare som viker ihop sig har drabbat Sverige ännu en vinter. Här visar vi hur föraren måste vrida så mycket på ratten, att dragbilen trycks in mot trailern som bladet i en fällkniv, när framhjulen sedan får fäste.

Understeering tractor on slippery road in first phase of a jackknife with semitrailer.

Trots maximal styrvinkel räcker inte girmomentet i vändskivan från framhjulens sidkrafter för att få dragbilen att ta styrning. Om väggreppet plötsligt blir bättre övergår understyrningen med ett ryck till överstyrning. Då kan ekipaget snabbt vika ihop sig som en fällkniv.

I demokörningarna på videon gick det sakta och föraren hann styra emot. Men det krävs nog övermänsklig snabbhet med ratten för att i landsvägsfart hejda en påbörjad fällkniv, jackknife på engelska.


Videofilmen börjar här spela efter 27 sekunders beskrivning av de två ekipagen, som har olika axelavstånd. Se det genom att starta om videon eller dra tidsknappen bakåt! 

Genom att kombinera förarerfarenheter med fordonsdynamisk och vägteknisk forskning har vi i VETA upptäckt flera tekniska möjligheter att minska risken för fällknivsolyckor med ledade tunga fordon. Mer om det hittar du på veta.se med taggen jackknife.

Tunga fordon halkfarliga? Ladda ned remissvar om vinterdäck

Här kan du gratis ladda ned yttrandet från VETA om regeringens förslag att kräva vinterdäck på tunga fordons alla hjul.

Det är en e-bok med länkar till videoklipp och forskningsrapporter, som du också kan ladda ned gratis.

VETA mot nytt vinterdäckskrav

Simulation of Single Lane Change with Tractor-Semitrailer resulting in Jackknife and Trailer Swing

Nästa vinter ska tunga fordon ha vinterdäck på alla hjul. Det tycker regeringen, som vill ställa samma krav på fordon oavsett viktsgränsen 3,5 ton. Men vi i VETA sätter tummen ned för förslaget i Näringsdepartementets remiss.

Varför då då? Det får du veta i vårt kluriga remissvar. Där förklarar vi hur EU-regler och omedveten okunnighet kan öka olycksriskerna för den tunga trafiken när det är halt.

När den korta dragbilen styrs längs den streckade linjen börjar den tyngre och trögare påhängsvagnen att pendla. Ekipaget viker först ihop sig som en fällkniv (jackknife på engelska). Pendlingen fortsätter sedan i fullt utvecklade släpsladdar (trailer swing).*

Prenumerera på bloggen, så får du mejl vid kommande artiklar om detta komplexa ämne. Remissvaret finns nu att ladda ned via inlägget 180124.

*) Animeringen skapad med Trucksim
av Mårten Johansson, Johan Granlund och Per Thomson.