Så börjar en fällknivsolycka

Halkolyckor med EU-tradare som viker ihop sig har drabbat Sverige ännu en vinter. Här visar vi hur föraren måste vrida så mycket på ratten, att dragbilen trycks in mot trailern som bladet i en fällkniv, när framhjulen sedan får fäste.

Understeering tractor on slippery road in first phase of a jackknife with semitrailer.

Trots maximal styrvinkel räcker inte girmomentet i vändskivan från framhjulens sidkrafter för att få dragbilen att ta styrning. Om väggreppet plötsligt blir bättre övergår understyrningen med ett ryck till överstyrning. Då kan ekipaget snabbt vika ihop sig som en fällkniv.

I demokörningarna på videon gick det sakta och föraren hann styra emot. Men det krävs nog övermänsklig snabbhet med ratten för att i landsvägsfart hejda en påbörjad fällkniv, jackknife på engelska.


Videofilmen börjar här spela efter 27 sekunders beskrivning av de två ekipagen, som har olika axelavstånd. Se det genom att starta om videon eller dra tidsknappen bakåt! 

Genom att kombinera förarerfarenheter med fordonsdynamisk och vägteknisk forskning har vi i VETA upptäckt flera tekniska möjligheter att minska risken för fällknivsolyckor med ledade tunga fordon. Mer om det hittar du på veta.se med taggen jackknife.

5 reaktion på “Så börjar en fällknivsolycka

  1. Kaj,
    nu har du nog feltolkat bestämmelserna!
    För att inte den här trådens polemik om paragrafer ska flytta fokus från livsviktiga klarlägganden av fällknivsfenomenet, så e-postar jag till dig vilka regler som gäller för dragbil med påhängsvagn.
    Trevlig läsning och Glad Påsk!

  2. Om man kör med för högt tryck på kingpin så hjälper det inte hur mycket fett som finns på vändskiva, här är typiskt en olagligt lastad trailer.
    Känns helt klart att man vill vara säker på resultatet, gör om och gör rätt.

    • Menar du, Kaj, att en ”lagligt” lastad trailer inte kan råka ut för fällknivstendenser?
      Och vad är det du vill ska göras om?
      Välkommen med förslag till objektiva provmetoder som kan avgöra om ekipaget är OK enligt NATURlagarna eller ej!

    • Hej Kaj,
      Tack för din synpunkt.
      När testerna genomfördes på halkbanan, la jag ut en teaser på sociala media med ett foto på ekipaget med kort dragbil.
      Då skrev du att det var fel lastat med tyngden ansamlad över trailerns trippelaxelgrupp.
      Nu skriver du att trailern tvärtom har så mycket last framtill att kingpintrycket blev olagligt högt.
      Ingen av dina två motstridiga teorier stämmer.
      Testerna genomfördes med två likadana semitrailers, likadant lastade med två rullar stålplåt placerade på en kraftig lastfördelande förstyvningsram.
      Båda var lastade för ordinarie leverans till kund och ingen modifiering var genomförd för testernas skull.
      Vår testpartner Ernsts Express är, precis som ditt åkeri, ett av landets ledande åkerier inom hållbara transporter på väg.
      De kör självklart inte runt med olagliga laster.
      Testerna jämförde styrbarhetsprestanda på halt väglag mellan två ekipage där i princip allt var lika, utom dragbilarnas hjulbas.
      Oavsett högt eller lågt kingpintryck, var förutsättningen på kingpin alltså lika för båda dragbilarna.
      Därför är den stora skillnaden i testresultat vållad av dragbilarnas olika hjulbas, inte av att de hade (likadant) högt och lagligt kingpintryck.
      I nästa nummer av Svensk Åkeritidning kommer en mer fullständig rapport från testerna.
      Glad Påsk!

    • Hej Johan och glad påsk på dig med.
      Det jag inte visste förra gången vi hade en skriftväxling var att som dom säger i filmen, att det är mellan 16-18 ton fram på trailern.
      Man får maximalt ha en trailer som väger 36 ton totalvikt i Sverige, 24 av dom Tonnen får ligga på trippeln och resten (12) på kingpin.
      Väger det mer krävs dispens vilket man kan få med delbar last.
      Har man mer än 12 ton på kingpin så blir det svårt att få ner friktionen mellan trailer och vändskiva även om man använder färskt och mycket fett av bra kvalitet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *